انواع شستشو
انواع شستشو
اردیبهشت 28, 1399
ضد بید کردن فرش ها
ضد بید کردن فرش ها
اردیبهشت 28, 1399
کاربرد مواد شیمیایی در شستشو

کاربرد مواد شیمیایی در شستشوی فرش

– بررسی روشهای علمی رنگبری

در رنگرزی الیاف پشم احتمال نایکنواختی در رنگرزی وجود دارد و گاهی اوقات نیز شید حاصله پررنگ تر بوده و یا اینکه شید حاصله مطابق سلیقه مشتری نیست . برای از بین بردن نایکنواختی و روشن تر کردن شید رنگ می توان از مواد یکنواخت کننده استفاده کرد و برای از بین بردن نایکنواختی و روشن تر کردن شید رنگ می توان از مواد یکنواخت کننده استفاده کرد . برای بی رنگ کردن نیز باید از مواد رنگبر استفاده نمود .

– مواد خارج کننده رنگ :

۱- نمک سولفات سدیم :

اغلب رنگها با ثبات شستشویی پایین مانند رنگهای اسیدی یکنواخت شونده در دمای جوش با (۲۰-۵) درصد نمک سولفات سدیم از الیاف خارج می شوند و مدت زمان عملیات نیز بسته به نیاز یا میزان سیری رنگ نمونه بین (۶۰-۳۰) دقیقه است .

۲- آمونیاک :

برای بعضی از رنگهای اسیدی که قدرت مهاجرت کمتری دارند (رنگهای اسیدی میلینگ) و رنگهای اسیدی یکنواخت شونده که توسط نمک سولفات سدیم از الیاف خارج نمی شوند ، می توان از قلیاهای ضعیف مانند آمونیاک استفاده نمود .

۳-پریدین :

در صورت استفاده از آمونیک به عنوان رنگبر ، نکات زیادی از قبیل مدت زمان عملیات و دمای واکنش مطرح است که در صورت افزایش هرکدام از فاکتورهای فوق ، آمونیک باعث تخریب پشم و ایجاد زیردست نامطلوب برای پشم می شود ، بنابراین استفاده از یک روش ملایم تر و موثرتر ضروری است .

۴- کربنات سدیم Na2Co3:

این ماده یک قلیای ضعیف است که برای خارج کردن رنگهای اسیدی از روی الیاف پشم یا ابریشم مناسب است . دردمای‌‌‍‍‍(۴۰ درجه سانتیگراد) با (۸-۴) درصدکربنات سدیم به مدت ۳۰ دقیقه می توان بخش اعظم رنگهای اسیدی را خارج نمود . لازم به ذکر است که بعد ازپایان تمام عملیات شیمیایی پشم با مواد دارای خاصیت قلیایی ، شستشو با اسید استیک رقیق ضروری است .

۵- مواد کمکی غیر یونی:

رنگهای با ثبات شستشویی بالا مانند رنگهای کرومی و متال کمپلکس ۲ :۱ ویا سوپر میلینگ با مواد ذکر شده در بالا از الیاف خارج نمی شوند . بنابراین برای خارج ساختن این رنگها از مواد کمکی غیر یونی استفاده می شود .

 

 مواد رنگ بر عبارتند از

۱- دی کرومات و اسید سولفوریک :

دی کرومات یک ماده اکسید کننده قوی است که همراه با اسید سولفوریک استفاده می شود . اسید سولفوریک یک نقش کاتالیزور دارد .
توجه داشته باشید که استفاده از اسید سولفوریک همراه با دی کرومات باعث زرد شدن الیاف میشود ، به همین جهت میتوان از اسید های ضعیف تر مانند اسید اگزا لیاک استفاده نمود .

۲- سدیم دی تیونیت یا هیدرو سولفیت سدیم Na 2s2o 4 :

این ماده قدرت احیاکنندگی بالا دارد ، حتی قدرت آن از ترکیبات فرمالو‍‍‍‍‌ئید بیشتر است اما از معایب آن تجزیه شدن سریع آن در آب است که این امر کنترل فرآیند رنگبری و فرمولاسیون ثابت را مشکل می کند . اما مزیت آن در این است که می توان در دمای پایین از این ماده استفاده کرد .

۳-ترکیبات فرمالدئید- سولفوکسیلات :

این ترکیبات نیز مواد احیا کننده هستند و نسبت به هیدروسولفیت سدیم ضعیف تر بوده و کنترل عملیات با آن نیز راحتتر است .

در زیر نام تجاری دو نمونه از این مواد آورده شده است :
Formosul
Erasoic
استفاده از اسید به عنوان کاتالیزور ، قدرت احیاکنندگی این مواد را افزایش می دهد ، البته بیشتر از اسید فرمیک استفاده می شود ، زیرا اسید سولفوریک باعث نایکنواختی رنگبری می شود .

۴- کلروازن :

کلروازن از قدرت اکسیداسیون بالایی برخوردارند که حتی در تصفیه پساب رنگهای نساجی از این دو ماده استفاده می شود .
قدرت اکسیدکنندگی ازن بالاتر از کلر نیز می باشد که در مدت خیلی کوتاه (درحدود ۲۰ دقیقه ) انواع رنگهای اسیدی از پایه های شیمیایی مختلف آزو ، آنتراکینون و رنگهای متال کمپلکس را به راحتی رنگبری می نماید .

 

شیوهای رنگبری در کارخانهای قالیشویی:

– عملیات رنگبری فرشها در کارخانهای قالیشویی انجام می شود و عملیات آن به صورت تجربی و در دمای محیط انجام می گیرد. بدین صورت که پس از غبار گیری و شستشوی فرش ، در زمان آبکشی که می خواهند بوسیله بیلچه های مخصوص مواد شوینده اضافی و آب اضافی فرشها را بگیرند ، مواد شیمیایی روی فرش هم بوسیله حرکت رفت و برگشت بیلچه بر روی فرش باعث پخش شدن مواد شیمیایی به طور یکنواخت بر روی فرش می شود و طی دو مرحله آن را از فرش خارج می نماید.

-روش دیگر کهنه نما کردن بوسیله مواد مخصوص ، ریختن این مواد درون حوضچه های مخصوص و فرو بردن فرش در این حوضچه ها برای مدت زمان معین است به این ترتیب مقداری از جلا و شفافیت رنگ الیاف کاسته شده و شاید بتوان گفت لایه ای نازک از رنگ الیاف برداشته می شود . سپس فرش را توسط آب صاف شسته و مواد مذکور را از آن خارج می سازند . در برخی کارگاهها حتی از ماشین های خاصی برای کهنه شدن بیشتر فرش استفاده می شود ، این ماشین ها مقداری از پرز فرش ها را سائیده و حالت فرش پا خورده را به وجود می آورند.

 کلرینه کردن در PHقلیایی :

محلول(۳۰-۲۰) گرم بر لیتر کلر فعال تهیه شده ، با آب پاش روی فرش ها پاشیده می شود. عملیات بیل کشی بر روی فرشها موجب حرکت هیپوکلریک به بخشهای مختلف فرش و نفوذ بیشتر ان به درون پرزها می شود.

کلرینه کردن در PH اسیدی :

محلول رقیق اسید سولفوریک بر روی فرش پاشیده شده و سپس محلول (۱۰-۵) گرم بر لیتر هیپوکلریت نیز روی آن پاشیده می شود و عمل بیل کشی نیز برای تسریع فلس زدایی انجام می شود.

3 دیدگاه

  1. […] شامپو حاوی مواد شیمیایی آسیب‌زا باشد باعث رنگ‌رفتگی یا تداخل رنگ‌های فرش شده […]

  2. […] که تنها تابلوهایی را خریداری کنید که قابلیت شستشوی با آب و صابون را داشته باشند زیرا در این صورت با مشکل درهم شدن شدن […]

  3. […] داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع مبل ۲. استفاده از شوینده‌های مناسب برای شستشوی مبلمان ۳. کنترل درجه حرارت فوم شستشو و غلظت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت سفارش