نحوه نگهداری از فرش ماشینی
نحوه نگهداری از فرش ماشینی
تیر 29, 1399
محل نگهداری فرش ها
قالیشویی در باغ فیض اسلامشهر
تیر 29, 1399
روش کندن آدامس از روی فرش

دو روش ساده برای تمیز کردن و کندن آدامس

چسبیدن آدامس روی فرش مثل لکه‌های ناشی از ریختن چای و قهوه روی آن نیست. چرا که این لکه‌ها را می‌توان با شامپو فرش شست، اما در مورد آدامس این موضوع صدق نمی‌کند. آدامس ماده‌ای صمغ مانند است که ابتدا باید ضایعات آن از روی فرش برداشته شود. در قالیشویی ایران نوین ما با استفاده از تکنیک‌های خاصی این لکه‌ها را از بین می‌بریم. بنابراین اگر فرش ارزشمندی در خانه دارید که روی آن آدامس چسبیده است؛ حتما کار لکه‌بری را به متخصصین ما بسپارید. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم که ادامه این مطلب را بخوانید.

ما در این مقاله به ۲ روش خانگی و ساده برای تمیز کردن و کندن آدامس از روی فرش اشاره کرده‌ایم.

روش‌های ساده اما عملی برای کندن آدامس از روی فرش

مانند هر لکه دیگری، لکه ناشی از چسبیدن آدامس روی فرش را نیز باید در اسرع وقت تمیز کنید. چرا که هر چه آدامس مدت زمان بیشتر روی فرش بماند، تمیز کردن آن دشوارتر می‌شود. بنابراین ظرف مدت چند ساعت پس از ایجاد این لکه، به یکی از ۲ روش زیر آن را پاک کنید

روش اول

  • چند تکه یخ را درون کیسه فریزر نازک بریزید و در کیسه را گره بزنید.
  • کیسه یخ را مستقیما روی لکه آدامس بگذارید. سرمای کیسه باعث می‌شود که صمغ سفت و خشک شده و کندنش راحت‌تر شود.
  • بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با استفاده از کارد پنیر خوری، آدامس را از روی فرش بکنید. مراقب باشید که به الیاف فرش آسیب وارد نشود.
  • سپس باقی مانده لکه را با استفاده از شامپو فرش بشویید.
  • در انتها نیز روی لکه خیس یک دستمال کاغذی تمیز بیندازید تا آب اضافه آن را بگیرد.

روش کندن آدامس از روی فرش

روش دوم

اگر یخ در دسترس ندارید، می‌توانید از روش سشوار برای تمیز کردن آدامس از روی فرش استفاده کنید. فقط این نکته را در نظر داشته باشید که این روش نسبت به روش اول دقت بیشتری می‌طلبد. چرا که گرما باعث ذوب شدن آدامس می‌شود. بنابراین باید دقت کنید که آدامس شل شده قسمت‌های تمیز فرش را آلوده نکند

  • سشوار را روشن کرده و روی درجه زیاد بگذارید. سپس لوله آن را مستقیما روی آدامس چسبیده به فرش بگیرید.
  • در این مرحله باید آدامس را زیر نظر داشته باشید و به محض شل شدن، سشوار را خاموش کنید. در ضمن حرارت را زیاد نزدیک الیاف فرش نگیرید.
  • وقتی آدامس شروع به ذوب شدن کرد، سریع با یک دستمال تمیز آن را از روی فرش جدا کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله نباید دستمال را روی فرش بکشید. چرا که این کار باعث می‌شود آدامس بدتر پخش شود. روش دیگری که برای برداشتن آدامس ذوب شده توصیه می‌شود، استفاده از پلاستیک است. گذاشتن پلاستیک روی آدامس داغ موجب می‌شود آدامس به پلاستیک بچسبد.
  • این روند را آنقدر ادامه دهید تا ضایعات آدامس کاملا از روی فرش برداشته شود.

اگر به قالی‌های باارزش و ابریشمی منزل‌تان آدامس چسبیده است؛ هرگز سعی نکنید با استفاده از این روش‌ها آن را پاک کنید. تمیز کردن و کندن آدامس از روی فرش ابریشمی و دستباف یک کار تخصصی است و نیاز به ابزار و مواد خاصی دارد. بنابراین به خدمات قالیشویی ایران نوین ما اعتماد کرده و این کار را به متخصصین ما بسپارید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت سفارش