مقدمات شستشو
مقدمات شستشو
اردیبهشت 28, 1399
کاربرد مواد شیمیایی در شستشو
کاربرد مواد شیمیایی در شستشو
اردیبهشت 28, 1399
انواع شستشو

شستشو

۱- شستشو سنتی ۲- شستشو در کارخانه ۳- شستشو در منزل

۱- قالیشویی به روش سنتی:

در روشهای کاملاً قدیمی معمولاً فرش را در درون نهرهای روان آب قرار داده و پس از آن که فرش به خوبی خیس می گردید آن را به بیرون منتقل ، با مواد شوینده ای چون : چوبک و سایر شوینده های قدیمی و به کمک پاروهای بزرگ می شستند . سپس فرش را دوباره به نهر آب فرو برده و کار زدودن مواد شوینده را آغاز می کردند . به این ترتیب حرکت دائمی آب بر روی فرش و کشیدن پارو بر روی آن پس از مدت کوتاهی مواد شوینده را به خوبی برطرف و فرش پاکیزه می گردید .

سپس فرشها را بر روی صخره ها و سنگهای اطراف رودخانه و در مقابل نور آفتاب قرار می دادند و به این ترتیب پس از ۳-۲ روز فرش کاملاً خشک می گردید . در برخی موارد دیده می شود که برای آبگیری فرش پس از خارج کردن آن از داخل رودخانه آن را لوله یا تا کرده و آن را لگد کرده و یا با پارو می کوبند تا آب آن به خوبی گرفته شود و سپس جهت خشک شدن آنها را پهن می کردند .

انواع شستشو

۲- قالیشویی به روش جدید در کارخانه:

امروزه نیز در کارخانه های قالیشویی روشهایی شبیه به شیوه قدیمی اجرا می گردد .به این ترتیب که ابتدا فرش را برروی زمین پهن کرده و همه آن را با آب خیس می کنند .پس از انکه تمام فرش به خوبی خیس شد مواد پاک کننده را به مقدار مناسب روی سطح قالی می ریزند. سپس با برس های ویژه ای شروع به شستن فرش می کنند . به این ترتیب قسمتهای چرک و آلوده قالی تمیز می گردد .

در برخی کارگاههای قالیشویی دستگاههای خاصی طراحی و ساخته اند که دارای برسهای بزرگ و دایره ای شکل می باشد و توسط نیروی برق به حرکت در می آید و به آهستگی سطح فرش را سائیده و نقاط تیره و چرک آن را می شوید . پس از آنکه تمام فرش را شسته شده توسط شلنگهای آب که دارای دوش های پخش کننده آب است و فشار آب قابل تنظیم می باشد و تمام فرش را شسته و مواد شوینده را به خوبی از قالی دور می کنند.

در صورتی که در کنار کارگاههای قالیشویی نهرهای آب روان موجود باشد و یا بتوان توسط چاههای آب ، جریان سریع و رونده ای از آب فراوان ایجاد نمود، فرش را در داخل آن قرار داده و برای چند ساعت به حال خود رها می سازند تا مواد شوینده به طور کامل از درون قالی پاک و خارج شود . شاید بتوان گفت این روش از بهترین و موثرترین راهها برای آبکشی فرش و زدودن مواد شوینده باشد و لذا به همین منظور است که کارگاههای مدرن و مجهز قالیشویی که امکان استفاده از نهرها و رودخانه های طبیعی برای نیل به این منظور در دسترس دارند، می توانند عملیات شور قالی را به بهترین شکل انجام دهند.

انواع شستشو

۲- قالیشویی در منزل :

با قید احتیاط می توان فرش را با رعایت کلیه مراقبت های مربوط در منزل نیز شستشو داد . اما هیچ گاه فرش های ابریشمی و عتیقه و آن هایی که رنگ های ثابت ندارند در منزل نباید شسته شوند و بدون تردید باید آن ها را به موسساتی که در این قبیل امور تجربه دارند سپرد .قبل از شستشو نیز باید آزمایش ثبوت رنگ انجام شود ، به این طریق که پارچه سفید رنگی را مرطوب نموده و بر روی فرش مالش می دهند ، در صورتی که اثر رنگ بر روی پارچه دیده شود ، نشانگر این کیفیت است که در موقع شستشو رنگ های فرش در یکدیگر مخلوط شده و به اصطلاح در یکدیگر می دوند ، بنابراین توصیه می شود که این گونه فرش ها را هیچ گاه در منزل شستشو ننمایند .

سپس فرش مورد نظر را در روی سطح صافی مانند تراس و یا حیاط پهن نموده و آنگاه برس مخصوص را که از موی اسب ساخته شده در محلول شامپو فرو برده و آن را بر روی پرزهای فرش مالش داد تا اینکه تمامی سطح فرش آشفته به محلول شامپو شود .

بعد از این مرحله محلول شامپوی باقی مانده در روی سطح فرش را به وسیله برس و یا هر وسیله مناسب دیگر جمع آوری نموده و آنگاه پرزهای فرش را در جهت خواب آنها بگردانید . بعد از خاتمه این عمل فرش را با احتیاط روی قسمت خشک و سطح و سختی در مقابل آفتاب بگسترانید . در صورت امکان اگر فرش را در روی داربست های مخصوص پهن نمایید در این حالت جریان هوا با پشت آن تماس داشته و در نتیجه فرش زودتر خشک شده و رطوبتی در آن باقی نمی ماند .

هیچ گاه فرش را برای خشک شده آویزان نکنید و یا آن را بر روی چمن پهن ننمایید . توجه نمایید که به هیچ وجه فرش را چه به منظور خشک نمودن و چه در سایر موارد در مقابل بخاری (شومینه و یا هر نوع بخاری ) و در فاصله نزدیک با رادیاتورها و یا روی سطوحی که از زیر آن لوله های آب گرم عبور می کند به طور دائم قرار ندهید ،چه حرارت شدید و مستمر باعث آن می شود که روغن طبیعی موجود در الیاف پشم خشک شده و در نتیجه فرش درخشندگی خود ار از دست داده و الیاف آن شکننده شوند و یا اینکه جرقه های آتش شومینه آن را بسوزانند .

گفتیم که مرحله مقدماتی شستشو خاک گیری و زدودن الیاف شکسته شده و کرک ها از فرش است و در موسسات فرش شویی از تکان دهنده های مکانیکی استفاده می شود . در منزل برای گردزدایی از فرش می توان تیرک های چوبی و یانی های کلفت را بکار برد ، در صورتی که فرش را تکان ندهیم و بشوییم گرد و خاک موجود در جسم فرش هنگام آغشته شدن با آب به صورت گل و سیمان چسبنده ای در می آید و عمل شستشو را مشکل می کند .

2 دیدگاه

  1. […] هم نمی‌رود و همین هم سبب می‌شود که بعد از مدتی چه با شستشو و چه بی شستشوی، این فرش‌ها بافت خود را از هم باز کنند. […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت سفارش